Mål och Syften Artiklar Politik SpråkHistoria Konst och Kultur Historiska Bilder

Arkiv  | Länkar | Kontakta Oss |

KURDERNA MORDSTÄMPLADE

Fadime Sahindals mördare och far Rahmi Sahindal dömdes till livtidsfängelse av tingsrätten i Uppsala. Domen var väntad. Den svenska lagen ger ingen stöd för mildrande omstäntigheter i ett mord som planeras långt i förväg och genomförs med sådan brutalt kallsinnighet. Det var inte första gången som en svensk-kurdisk flicka mördades av sina manliga släktingar; står på Expressens ledarsida.

Efter hedersmordet på den kurdiska flickan Fadime har samhället fått en bild av kurderna som mördare. I Norge och Danmark utpekade man den muslimska närvaron i landet som huvudploblem när hedersmordet skedde. I Sverige berättar systern till den mördade Fadime att hennes barn blir misshandlade och utsätts för hot och trakeserier sen systern mördades, och beskriver den senaste tiden som ett helvete.

Vi har tvingats hämta våra barn från dagis och skola. De mobbas av andra barnen med uttrycket: "Ni killar kommer att döda era syskon". Alla ser det som om hela vår släkt består av mördare, misshandlare och bortgifta kvinnor. Jag har blivit en symbol för allt kvinnoförtryck i Världen, fortsätter hon i torsdagens Expressen. Hon känner sig fortfarande hotad av släkten och bor nu på ett sjukhus.

Att hedersmord och i synnerhet terrormord är vanligt i den muslimska kulturen erfar vi dagligen genom media. Att detta sker även i det kurdiska samhället har vi fått erfara det också. Den kurdiska riksdagsledamoten Nalin Pekgul försöker i sitt insändarbrev i Expressen drar in även de kristna i denna brutala kultur och säger: "Men hedersmord är inget specifikt kurdiskt problem utan förekommer även bland kristna". Nalin säger inte bland vilka kristna detta problem förekommer, och när ett sådant problem har uppstått bland dessa.

Vad man förstår ur henne syftar hon på de kristna från Mellanöstern. De kristna som kommer därifrån så vet Nalin att större delen av befolkningen i de kristnas ursprungländer är muslimer som har en helt annan perspektiv på kvinnans roll i samhället, där kvinnan förtrycks och diskrimineras. Denna kvinnosyn i det muslimska samhället satte sin prägel även hos de kristna, men är närmast en begravd kapitel hos de. Detta lär inte ske i den kurdiska eller muslimsk-arabiska världen inom de närmaste 100 åren.

Vidare säger Nalin: "I gymnasiet träffade jag flickor från bland annat Syrien och Libanon som inte kunde gå på bio eller åka utomlands utan att en bror följde med och vakade över deras oskuld". Hur vet hon att deras bröder var med just för att vaka över det? Var de inte med för att flickorna skulle känna sig trygga utomlands, och på kvälls tid när de var på bio, så att det inte hände de något ont. Det är väl ingen som åker utomlands eller går på bio ensam, om bröderna följde med så var det bara för flickornas säkerhet.

Nalin säger inget om hon själv fick gå på bio eller åkte utomlands. Men det är tveksamt om hon skulle få, varken med sina bröder eller kompisar, vilket det skulle strida mot den kurdiska och muslimska kulturen. Nalins uttalande i sin insändare mot de kristna var bara ett sätt att dra andra i smeten, där kurderna håller på och blir dränkta. Det var en svartsjuka reaktion från Nalins sida, och ville visa att kurderna står inte ensamma om detta ploblem. Hon försökte skaffa sig partner och dra de i den nedsmutsade situation där kurderna idag befinner sig.

Aram Baryamo

 | Start |